learning (142) diary (105) picture (92) religion (91) recipe (35) IT (25) others (25) iium (24) video (17) language (14)

Monday, December 09, 2013

Belajar Hadis

Assalamualaikum,

Macam mana nak mula belajar Hadis?
Ikut Sukatan hadis.. Sahih sittah.
Basic hadis kena belajar misykatul musobih. Dah habis misykatul musobih  baru masuk yang berikut: 

1.sunan tarmizi
2.abu daud.
3.bukhari
4.kitab muslim
5.ibnu majah
6. nasa'i

Hadis penting untuk elakkan diri daripada beramal dengan amalan yang tidak mengikut syara'. Menepati syara' bermaksud mengikuti sunnah. 

Mungkin akan ada orang pandang kecil, 
"kenapa benda kecik pun nak bising, ni benda turun temurun ok, ad hadis cakap cmni(wlupun tu hadis dhoif), strict sangat dia, bla3 etc"

Ya, mungkin kecik dimata anda memandangkan sekarang masih tidak berlaku apa2 yang buruk (walaupun sudah terjadi beberapa kes). Kita juga mungkin ingin menunggu kesan (complication) daripada benda2 kecik ini, baru nak celik minda dan mata?fitrah manusia nak tunggu benda terjadi baru mahu ambil tindakan?
Jadi, Apa tindakan kita seterusnya? 

Saturday, November 09, 2013

Dilemma Tuntut Ilmu

Jom Muhasabah diri sikit....

Ni monolog dalaman:

"ala..sikit2 hadis sohih. Sikit2 kena cek sohih ke tak. Dah benda tu baik, boleh saja buat. Asalkan tak bercanggah dengan syarak. Kenapa nak strict sangat mesti cek ada hadis sohih ke tak"
"Incik2, masalahnya bukan tak boleh buat benda baik. Tapi kalau perbuatan tu diniatkan untuk beribadah, kenapa tak ikut cara yang disebut dalam Quran & Hadis? ( tinggi sangat ya maqam sampai boleh cipta teknik baru nak beribadah kepada Allah)"
Solusinya : 
Teruskan menuntut ilmu. Jangan pernah ada rasa cukup dengan ilmu agama yang kita ada. Sebagaimana kita belajar di universiti untuk mencari sumber yang sahih, begitu jugalah perlu dipraktikkan dalam agama. Sebenarnya, lagi banyak kita mencari &menuntut ilmu agama, lagi banyak kita sedar yang kita tak tahu dan kita perlu tahu.

#tuntut banyak2 dan cuba amalkan la ya. Jangan tuntut saja2, tapi tak praktis. Rugi untuk diri sendiri saja nanti.

Draw A Semilog Graph

Assalamualaikum,
This is a tutorial on how to plot a semilog graph. Usually semilog graph is used for calculating/determining some of the parameters needed in pharmacokinetic of a drug.
You can change to data for minimum and maximum unit according to your data.. if got any problem, you can drop your question. I will try to answer.
Thank you, xiexie.

Thursday, June 27, 2013

Resume Download IDM

Assalamualaikum .

Around 3-4 times i need to restart download the file.
So, i try to play around IDM and find ways to download using IDM. And finally i found this.


If you download something & then error, you can resume it eventhough IDM say the session has expired.
so, you need to open that link again, then follow as the picture shown.

no need to worry the IDM say "session expired. cannot resume download".

sooooo scary to see that especially if the size is GB!

Tuesday, June 25, 2013

Angkat Emas 10 Tan - Cik An dan Cik Ra [KPJ1]

Assalamualaikum,

Apa khabar iman kita? Sudah memberi makan kepada roh? Kali ini, jom kita baca cerita di bawah ini dan cuba cari dan senaraikan sebanyak mungkin pengajaran yang anda dapat.

Memperkenalkan watak utama dalam kisah ini iaitu :
Cik Ra atau lebih dikenali dengan encik kura-kura.. Cik Ra tak hidup seorang diri dan sangat peramah. Cik Ra mempunyai ramai kawan.


Cik An juga dikenali sebagai encik anjing.

Pada 1000 tahun lalu,tempat cik Ra dan cik An mengalami kemarau. Jadi mereka kena berpindah ke tempat lain. Koloni Cik Ra yang sangat rajin ada banyak harta karun. Jadi banyak barang-barang yang kena angkut, umpama seberat emas ini.

Sunday, June 23, 2013

Perintah Planet, Bina Masjid [KPJ2]

Assalamualaikum,

Topik kali nak cakap berkaitan masjid. Kalau tengok singkat KPJ, boleh agak tak apa maksud? KPJ adalah singkatan yang saya buat untuk KePentingan Jamaah. Sebab kalau nak cerita tentang kepentingan jemaah, memang panjang huraian sebab setiap orang ada sahaja pendapat dan pandangan sendiri. Kenapa tak senaraikan dalam bentuk point? Tak sesuai untuk disenaraikan macam tu. Sebabnya, setiap pandangan orang (view) dan cara orang memahami adalah berbeza, bergantung kepada sejauh mana ilmu yang dia ada, dan sejauh mana keterbukaan seseorang terhadap sesuatu perkara.

cuba anda fikir, apa akan jadi sekiranya masjid ini dibina dengan diketuai oleh dua orang juru bagi arahan? tapi kadang orang susah nak imagine kalau bagi contoh pembinaan masjid. Jadi, cuba tengok gambar bawah pulak. Observe & think wisely.

Wednesday, June 19, 2013

Forgot To Do Self-Screening

Assalamualaikum, ni hao, konnichiwa..

It has been long time i have not update my blog. It takes so much glucose when i want to think something and write because i need to think first, write, and reread what i have written.

Today, i just want to advice myself and anybody who read this, please reflect ourselves before we condemn others. As the title mentioned above, most of the people always forgot to do self-screening which mean they just simply point others mistakes but they forgot that they are the one that cause the problem. Simple example like this:

Conan friends with Kitaro. Then Conan have done something wrong so badly but Kitaro ready to accept that and apologize Conan. However, things become worse when Conan don't even know he has done something bad. He is like 'speak with tongue'. He speaks but it was like he knows nothing about what he has spoken. Conan talks as if he knows everything but actually his action are not the same like what he is talking about. Kitaro get more confused and finally try to keep a distance from Conan because Kitaro don't like to backbitting or think negatively. Then, Conan also try to keep distance and just try to ignore his friend as Conan also getting more popular, many friends, lots of advantages/privileges.. So, this become more chronic and it is getting harder if Kitaro try to advice Conan.

Lesson learned:

Sunday, April 14, 2013

I Dont Need Others, I Have Everything

Assalamualaikum, Konnichiwa, Ni Hao. :)

Ni hao ma? Genki desu ka? Hows your iman?
Ok, see the title above? Just straight forward to the point that I want to 'blabbering' today.
I've heard that somebody say,
I have everything, I don't need anyone to help me. I have money, i'm rich, i am genius, i am knowledgeable, i have a lot of energy, i can do almost everything and get everything that i want to. So, why do i need to be good to others, and lend a help to others.
Have you encounter such people? May be my sentences above is too much exaggerate or somewhat too hiperbola, but my point is, the people who just think about themself a.k.a. mementingkan diri sendiri. If you call yourself as a Muslim, do you practice the Islamic teaching to help others when you are above or far far better than others? Can you practice religion at only certain things and neglect the other part? Is the religion created by you or you follow what the the owner of the religion?


Monday, March 25, 2013

Poster Workshop

Assalamualaikum, Konnichiwa, Ni hao.

Today, i would like to talk about poster workshop that i attend last 2 weeks.
I was surprised when i look at the name of the tutor. It is because there are some programme that i need to contact with her but i don't know her in person. haha

so, the workshop start from 8.30am till 2.15pm which is very tiresome. My brain was like chronically exhaustion of glucose. We learn how to make the poster from scratch and she teach one by one. Some of us which can catch up faster and some are bit slow. Anyway, i'm at moderate speed.

Ok, here is my work. So far this is the best that i can done but still need to improve a lot. I'm still beginner and not really creative. So, i need to learn by watching how others making very good poster. We are using Corel Paintshop Pro X5.

My frst try

Sunday, March 10, 2013

Tak Boleh Buat Benda Baik?

Assalamualaikum..Konnichiwa..Ni hao..

Buat benda baik tak pa? Tapi ada orang cakap tak boleh, macam mana?
[Allah&Rasul lebih besar atau Tok Sheikh,Ustaz, org PhD, orang balik mesir, lebih besar? Mana 1 yang akan kita ikut?]

A: Tak apa buat yang benda (ibadah) ni, benda baik. Dapat pahala mungkin?
B: Tapi benda tu tak disebut dalam Quran & Sunnah Nabi. Sebab apa ya kita buat ibadah tu? Saja2? Sebab ikut tok sheikh? Siapa ya yang nak bagi pahala? Allah ke tok sheikh?

A: buat benda baik takpa ma..
B: Ok.Saya setuju dengan awak separuh,dan kurang setuju separuh. Katakan saya ada satu syarikat NEKO. syarikat NEKO ada buat pertandingan,hadiahnya Bonanza Duit Super Misteri. Syaratnya mesti meletakkan gambar kucing Maru+syarat D+syarat E disetiap benda yang anda buat. Jadi,walau secantik/sehebat/sebagus mana pun anda buat,tapi tak menepati syarat2 tersebut, saya takkan terima penyertaan kamu.

A: hmm..
B: Pastu katakan pulak,kebetulan waktu tu syarikat CONAN ada buat pertandingan sama sebiji macam syarikat NEKO,tapi tak ada syarat2 yang perlu dipatuhi, agak2nya syarikat mana 1 akan terima penyertaan tu?

Fikir-fikir...

~Ofkos la syarikat CONAN yang akan terima.. jadi, kalau nak buat sebab Allah & Rasul, ikut la macam yang ada dalam Quran & Sunnah. Sekali lagi, siapa yang bagi pahala kat kita? Hidup tak lama, jadi apa kata jangan membazir masa buat benda yang tak berfaedah. Baca & Hayati betul2 surah Al-Asr. :)

#Siapa ada pendapat lain? Share2. Jom diskus.

Sunday, January 27, 2013

Cara Menganjurkan Program Yang Professional [Part 2/2]

Asalamualaikum.. Ni hao.. Konnichiwa~

Artikel ni adalah sambungan untuk artikel bahagian pertama.
Berikut adalah 10 lagi cara untuk menganjurkan program secara profesional.


11. PERKARA TEKNIKAL - AIRCOND, PA SYSTEM

- Kalau dewan atau bilik tu besar, pastikan pasang aircond awal, mungkin 30 minit sebelum program bermula. Ada sesetengah penceramah tidak tahan suasana panas.
- Pastikan PA system, microphone, speaker semua berfungsi dengan baik.
- Pastikan ada technician yang boleh bantu sekiranya tiba-tiba masalah muncul.
- Sediakan paling kurang 2 mikrofon. satu bahagian lelaki satu bahagian perempuan.
- Setiap program mesti ada masalah peserta balik awal kan? Macam mana nak 'tahan' mereka-mereka itu? Mungkin boleh cuba cara ni. Simple tapi berkesan.

(1) Cari sponsor apa-apa
(2) Setiap orang yang masuk ke dewan tersebut akan diberikan nombor
(3) Beli hadiah besar-besar macam hamper dan letak kat atas pentas.
Amacam? Kalau anda, nak balik awal lagi tak? Mesti nak tunggu sampai habis. Mana tahu nasib anda kali ni dapat nombor bertuah. haha

Sunday, January 20, 2013

Cara Menganjurkan Program Yang Professional [Part 1/2]

Assalamualaikum.

Artikel kali ini akan menyebut tentang bagaimana hendak menganjurkan program atau aktiviti secara professional. Sebagai seorang ahli akademik, kita semestinya mahu kelihatan dan berpewatakan seperti seorang yang efektif dan profesional kan?

Mesti ramai juga yang tertanya-tanya dan ingin tahu. Bagi yang biasa dan pernah menganjurkan program, anda mungkin telah biasa dengan asam garam peraturannya. Tapi anda masih perlu membaca artikel ini sampai habis kerana mungkin anda tertinggal sesuatu benda yang mungkin anda anggap remeh, tetapi ia sangat menjejaskan kredibiliti profesional kita. Bukannya perlu atau wajib dibuat, tetapi, kita mestilah cuba untuk buat menjadi yang terbaik. Allah kan suka kalau kita cuba buat sesuatu dengan sebaik mungkin? Tidak gitu? :)


Point-point dibawah tidak disenaraikan mengikut keutamaan. Secara ringkasnya, ada 20 point utama yang ingin diketengahkan iaitu:
(untuk setiap point yang akan dihuraikan di bawah, saya akan menggunakan contoh Program Ceramah Perbandingan Agama)


Wednesday, January 16, 2013

Year 2 Sem 1 BoP

Assalamualaikum. Konnichiwa.Ni hao. Genki desu ka?

This is continuation for Year 1 Sem 2 artikel.

For this sem, i'm taking 7 subjects which are:

  1. Pharmaceutical Analysis II
  2. Pharmacology of Peripheral Nervous System
  3. Anti-Infectives Agents
  4. Fundamentals of Medicinal Chemistry
  5. Community Pharmacy Practice
  6. Physical Pharmacy II
  7. Nuclear Pharmacy
This sem is a bit far more more busy than Year 1.
This time, I don't have much idea on what am I supposed to share. So, I will write it briefly. You will become the king of the king of the king of the highest position of zombie during the final exam period. Please be prepared mentally and physically if you don't study earlier.

You may also suffer with some symptoms like mentally ill, stress, some acne, mood swing, sleep disturbances, friends problem, time management problem, and many many more problem arise... haha..
So, please get closer to Allah by doing more prayer and supplication so that you are able to get through this semester smoothly. Only Allah is able to help ease our burden. We cannot escape/ prevent this semester, but we can REDUCE the burden/stresss.  (Stochastic effect-nuclear pharmacy term. haha..)

Tuesday, January 15, 2013

Baptism - Christianity

Assalamualaikum, Ni hao, Konnichiwa.

This is presentation of our group at CFS IIUM on subject 'Religion in Malaysia' on 2010. We had decided to choose this topic, baptism, because we do not know much about it and eager to know more. Moreover, our lecturer also suggested us to do so. So, this is the result. One thing that I think we lack off is our presentation has not much related to Islam. I mean we did not discuss more on islamic perspective which is actually we should have done so.


Monday, January 14, 2013

Cara Yang Betul Cara Yang Salah - Pencerahan

Assalamualaikum.
Sedikit perkongsian dan pencerahan mengenai kepercayaan masyarakat Muslim di Malaysia.

1. Bidaah Hasanah Bidaah Dholalah.
Pasti kita biasa dengar kan yang ni? Sebenarnya tak wujud bidaah hasanah dalam ibadah. Kenapa? Sebab ibadah adalah pada asalnya haram kecuali ada nas. Maksudnya, kita boleh buat ibadah kalau ada disebut dalam Quran, Hadis, perbuatan, percakapan, diam Nabi SAW, dari sahabat, dan tabiin.

2. Ahli Sufi/Tasawuf, Syiah, Tariqat
Mesti anda akan kata macam ni.
"Tak mengapa la ikut sufi, syiah, tariqat. Kita cuma ambil yang baik. Lebih baik dia ikut mereka daripada dia buat dosa." Biasa dengar kan? Ok, apa asas kepercayaan ahli sufi, syiah dan tariqat? Mereka menggunakan hujah mimpi. Selalunya ahli2 ni akan dakwa yang guru mereka bermimpi berjumpa Rasulullah.