learning (142) diary (105) picture (92) religion (91) recipe (35) IT (25) others (25) iium (24) video (17) language (14)

Saturday, July 04, 2015

Learn Korean : Annyonghaseyo (1/2)

JOM BELAJAR BAHASA KOREA



Sebenarnya, benda ni dah lama dibuat iaitu bertahun-tahun yang lalu. Jadi sekarang baru teringat nak menerbitkannya. Jadi rasanya ada yang salah sikit-sikit. Jadi kalau ada sesiapa yang tahu, bolehlah beritahu ya.. Kalau tak silap saya, benda ni ditulis mengikut bunyi yang didengar. Bukan mengikut ejaan sebenar. haha
Jadi, sesiapa yang berminat tentang Korea ni, bolehlah cuba untuk belajar perkataan Korea yang simple-simple ni dahulu. Ok, selamat mencuba!!...


KOREA MELAYU
adilukkara tundukkan kepala
aijema jangan
ajuma / ajumanim mak cik
ajushi pak cik
amma / omma emak
ammago / shiro tak nak
ammido saya tak percaya
amokso belum
ande tak boleh
annia bukan
anniohaiseyo selamat sejahtera
anniokyeseyo selamat sejahtera
anyepo tak cantik
appa ayah
Appucima jangan sakit
Appuru tolong / kelak
Ara tahu
aracci faham
Arrosso baiklah
baljushim berjaga-jaga
Bettakeish tak mungkin
biade maaf
bianada maafkan saya
biccana mengganggu
bicho gila
bichottagu turantantago saya dah jadi gila
bichussayo kau gila ke
bo apa
Boragu apa yg kau cakap
Borania buat apa disini
boranunggoyo apa yg awak buat
Botaragu so what
bulbata nak apa
Bullar tak tahu
bullaso saya tak perasan pun
busimmarakuruke jaga mulut awak
busummaria apa maksud awak
busunnigi bincang apa
busunnissosso apa yang terjadi
buttesso dia sungguh jahat
Cakama tunggu sekejap
cakamanyo tunggu sekejap ye
chemisso seronok
cikreo bising
ciropa dengar
cokkio nanti
Comma betulkah
comma ukkinada awak ni lawak betulah
cosaram orang itu
cuaye saya suka awak
cuayo suka
cuguler kau nak mati
cukkanda / cukanamida tahniah
culgoish mati kau
dayo lepaskan saya
detto tinggalkan saya sendirian
dubuseyo kamu siapa
haimunyi nenek
haishema diam
harabuji datuk
hembokage bahagia
hiwara marilah
Honten tak boleh
igi buller ini apa
jarandha hebat
ka pergi
Kaja mari pergi
kajappe macam ni
kecco puas hati
Kencana tak apa
kikkaseish jangan harap
kocomma jangan risau
kojimare ande saya tak blh berbohong lagi
kojo bagi sikit
kronika jadi
kronikayo jangan risau
kugio obtesa jadi
Kumanher berhenti
Kureso so
what
Kure betul / ok
kurettagu tetapi
Na ara saya tahu
na khanda / na khalle saya pergi dulu
naburugissayo saya tak tahu
nacotte iromukka saya tak akan pergi begitu shj
nan aida bukan saya
nan bureda saya tak tahu
nappunnung orang jahat
nattak kumupso saya makan sikit sahaja
nemamia suka hati
odisso di mana
okeupta comelnya
oppa abang
otokke arayo macam mana awak tahu
ottikalkayo nak buat apa
ottoke mcm mana / apa nk buat
Palliwa cepat
pammogurasayo pergi
makan
papcalyo lapar
papuya bodoh
passayo dah tengok ke
pimirinde rahsia
pirleosso salah
poppatashilkoyo' semoga dirahmati
poyinde saya perbodohkan awak
pugushipopta saya rindukan awak
Puja sudah tentu
reguya sayang
sarang cinta
saranghe saya cinta awak
sengin
cukkae
selamat
hari lahir
Shibangseya budak tu
syikoyo sangat sedih
tabua tashia apa yg awak buat
terabo pukullah
terajo jangan pukul saya
tessayo lupakan
tottare awak percaya lagi
ue kenapa
uegure kenapa
ukkio lawak ke
uraboni sepupu
wangsagaci jahanam
wettu apa pula
yabuseyo hello
yappojida sungguh cantik
yappuda cantiknya
yasuk janji
yasukke berjanji dgn saya
ye baik/ ya
jimjibang 'sauna'
Bassyah berjuang
aja / aza berjuang

No comments: