learning (142) diary (105) picture (92) religion (91) recipe (35) IT (25) others (25) iium (24) video (17) language (14)

Thursday, September 24, 2015

Learning Japanese language - Beginner

Assalamualaikum, Ni hao, konnichiwa,

Today I would like to share the technique that I use in learning Japanese language. If you know Malay, then Japanese is easier to learn. Lots of words in Malay also have in Japan with the same meaning! hihi

Tips learning language (these are the practical thing that I've done for 5-6 years ago lol~ Now I need to do this for Mandarin language) :

Wednesday, September 23, 2015

9 Tips Dakwah Non-Muslim & Menjadi Da'ie

Assalamualaikum, Ni hao, konnichiwa,

Kali ni nak tulis perkongsian yang berkaitan dakwah non-muslim. Mungkin ramai yang akan, sedang, dan telah melakukan pelbagai jenis dakwah non-muslim. Saya mempunyai cara tersendiri. 

Pernah terfikir tak kenapa dakwah non-muslim mesti dibuat
Pernah dengar orang kata yang orang muslim sendiri belum cukup bagus, kita kenalah dakwah kat orang islam dulu bla3 lagi.

"Siapa yang mengucap syahadah, dia adalah para da'ie"

Tapi tahukah anda, dalam Quran ada menyebut dalam beberapa ayat tentang ini iaitu :
Makruf terbesar = mengEsakan Allah (Nisa : xpasti)
Mungkar terbesar = mensyirikkan Allah (Nisa : 116)
+ Mesti ada yang  menjalankan kerja mencegah mungkar (3:104)

Semudah-mudah cara berdakwah ialah dengan senyum. Cuba bayangkan kalau semua orang Islam senyum kepada non-Muslim? Mesti hasilnya sangat menarik minat mereka kan....

Tuesday, September 22, 2015

Recipe - Avocado Smoothies

Assalamualaikum, Ni hao, konnichiwa

Today I would like to share about A.V.O.C.A.D.O.
Do you know that Malaysia also have its own avocado? We can plant that tree in Malaysia which will bear larger fruit than the non-Malaysian avocado. However, both will taste the same lar..Hihi.... Avocado is very-very delicious when you know how to prepare it with food. I will tell briefly about this fruit.

The color of the coating is darker when it is ripe.


Thursday, September 17, 2015

Self-Design Book Furniture (Pictures)

Assalamualaikum, Ni hao, konnichiwa.

Today I would like to share about my experience and process involved in designing a book furniture. I will show according to the pictures.

1. Draw the rough view of how  you want the furniture look-like. Make sure to measure exactly the size. Since I don't have measuring tape, I just using the one that use for sewing. haha I also measure about the length of the books available in the house so that to make sure there is enough space. Book furniture should not be too long since books are so heavy and can cause the wood to bend.
This is the 1st sketch before deciding to change  to remove the table part since my okaasan think it is not appropriate to mix table with book furniture.

Wednesday, September 16, 2015

Jamboree PSFM 2003 (Video)

Assalamualaikum,  ni hao, konnichiwa

Kali ni saya nak berkongsi mengenai kisah seperti tajuk diatas. Pernah dengar perkataan Jamboree PSFM? Bagi sesiapa yang pernah bersekolah di rangkaian Musleh, mesti dah tahu kan. Hehe PSFM ialah Pergerakan Syabab dan Fatayat Malaysia. Syabab maksud lelaki, Fatayat bermaksud perempuan. Kami gelar lelaki sebab syabab dan perempuan sebagai fatayat. Kalau sekolah kebangsaan, biasanya dipanggil Pengakap.

Masa tu saya darjah 6 iaitu berumur 12 tahun. Sebenarnya saya terkenang pasal jamboree apabila melihat bajun yang berwarna biru dimana saya masih boleh memakainya sehingga sekarang! Ajaibkan.. haha Tetapi bila saya terjumpa VCD yang mengandungi video Jamboree, lagi la menyebabkan saya ingin menaip kisah pengalaman yang dilalui. Pengalaman berharga kot~~

Ni la khemah yang kena bina. Cuba bayangkan setiap bahagian khemah kena buat pacak.. Tapi khemah ni besar la.
Jamboree adalah satu perkhemahan tahunan besar-besaran yang mengumpulkan semua wakil pelajar sekolah menengah & rendah rangkaian Musleh. Kalau orang luar tengok, perkhemahan ini lebih ke arah ala ketenteraan. Haha

Saturday, September 12, 2015

Idiom in English (Part 1)

Assalamualaikum, Ni3 hao1, konnichiwa ...

Today i would like to share idioms that can be used while talking in English. Btw, just want to inform that I just know and learn how to pronounce the Mandarin tones correctly~!!! omg~~~ I feel so happy finally my ear are able to capture and differentiate the tones. It's so hard for me previously but now I need more practice. haha Having no FB throughout the week, no Whatsapp for non-sense make me so productive and can do so many things until flat. My neuron and acetylcholines are very active generating the new one.

Besides learning Mandarin, I also need to improve my English vocabulary so that I'm able to make sweet and spicy sentence. hahaha  So here are the list of the idioms that I copy from a book (i'm addicted to copy a book now. lol~ But actually if i copy this, i will remember those words more stronger.. )

Had better
[it would be good for them to do it]
+ I think we'd better go now. It is getting rather late.

Friday, September 11, 2015

TM Streamyx Installing Processes

Assalamualaikum, Ni hao, Konnichiwa

Here I would like to share the process involved in installing the TM Streamyx. The steps that I have conclude from my own experience if you are going to install TM Streamyx are :

1. Take the form at the nearest TM Centre
2. Fill up the form. Choose whether you want to have Streamyx or Unifi
3. Submit
4. If you are previously subscribing the other company WIFI services, make sure to ask that company to cut out the line. Otherwise, TM cannot connect the line.
5. Wait for the TM person to come to your house.
6. TM Installer person will call or SMS you to confirm your address
7. He will come together with modem and setup everything. He will ask your preferred username and password for the WIFI connection.
8. You won't be able to have internet connection until you received confirmation SMS from TM. It takes about more than 3 hours or sometimes 1 day.
9. Enjoy your internet.

Thursday, September 10, 2015

10 Du'a in Quran & Hadith

 Assalamualaikum, Ni hao, konnichiwa....

Today I would like to share some of the du'a that I list down for many years ago. I will briefly tell about du'a. Actually du'a can be anything which mean can be from any language as long as it is good and positive one. So, let's say you cannot remember it in arabic, you can just ask from Allah in your native language. Its easy. Allah will understand you. So, why I list it here? This is because I want to use what Allah has given us which is Quran since sometimes that things does not come across my mind but I know I need it from Allah. So, I will just use what Allah has given in Qur'an.

Just to point out one thing that people are so careless nowaday. If you are not sure whether the du'a/ zikr is from Allah/Hadith or somewhere else, please check the sources first and abstain yourself from saying that it is from Allah/Hadith. Otherwise, you might do 'fitnah' because Allah/hadith never told so. Fitnah is very bad, you know that right?

ONE ( Furqan 25 :74)
رَ‌بَّنَا هَبْ لَنَا مِنْ أَزْوَاجِنَا وَذُرِّ‌يَّاتِنَا قُرَّ‌ةَ أَعْيُنٍ وَاجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِينَ إِمَامًا
English : Our Lord, grant us from among our wives and offspring comfort to our eyes and make us an example for the righteous.
Malay : Wahai Tuhan kami, berilah kami beroleh dari isteri-isteri dan zuriat keturunan kami: perkara-perkara yang menyukakan hati melihatnya, dan jadikanlah kami imam ikutan bagi orang-orang yang (mahu) bertaqwa

Wednesday, September 09, 2015

Kembara Setia Di Bumi Lara

Assalamualaikum, Ni hao, konnichiwa...

Bagi sesiapa yang sedang 'beraksi' dipentas dakwah yang penuh cabaran, cuba hayati benda bawah ini yang juga dipetik daripada buku tulisan Dr MAZA bertajuk  "Penawar Duka Pengubat Sengsara". Sebenarnya kita semua yang bergelar manusia sedang 'beraksi' dipentas dakwah. Cuma mungkin anda terlupa dan tidak sedar. Saya memegang watak sebagai anak, pelajar, rakyat, orang Muslim, pekerja, dan sebagainya. Setiap watak mempunyai etika yang perlu dilaksanakan dan semestinya mempunyai cabaran tersendiri. Semua itu dipanggil amanah yang perlu dilaksanakan.

Benda dibawah ini mungkin boleh menguatkan semangat anda yang Muslim. Ya, hidup ini memenatkan. Hanya syurga yang lengkap dan sempurna. Namun sebagai hamba Allah dan khalifah dibumi ini, kita mesti melaksanakan amanah sebaik mungkin.

Senyumlah walaupun pahit. Senyum walaupun bagaimanapun keadaan anda kerana mungkin dengan senyuman anda akan membuatkan orang keliling merasa bahagia. Hidup ini sementara dan nikmat Tuhan itu banyak tidak terhitung. Jadi untuk apa kita perlu besarkan perkara yang tidak bermanfaat kan..? hihi~

Wednesday, September 02, 2015

Nilaian Ilmu Yang Semakin Menghilang

Assalamualaikum, Ni hao, konnichiwa...

Hari ni saya ingin berbicara tentang nilai ilmu. Sudah lama perkara ini bermain diminda. Teringin benar berkongsi dan melontarkan keluar perkara yang telah lama saya fikir. Semoga anda dapat mengambil apa yang bermanfaat.

"Ustaz tu kata macam tu.."
"Hukum sekian-sekian adalah Wajib kalau ikut ustaz tu..."
"Tu siapa kata? Si ABC ? Ayooo tak boleh percaya la.."
"Mengikut Quran surah sekian-sekian,...... ---mula la tu nak beleter bagi orang confuse"

Nilai seseorang atau apa sahaja mestilah berdasarkan ILMU. Bukan berdasarkan universiti/kolej/madrasah/lulusan apa dan dimana. Mengapa makin hari makin ramai yang semakin menjauhi kebenaran hakiki?
Cuba renung diri kita. Adakah kita lebih kepada hendak mengikut EMOSI dan PERASAAN berbanding berfikir dengan waras dan berlandaskan fakta & sumber yang sahih?