learning (142) diary (105) picture (92) religion (91) recipe (35) IT (25) others (25) iium (24) video (17) language (14)

Wednesday, October 21, 2015

Happy and Keep it up!

Assalamualaikum, Ni hao, Konnichiwa,

As the title say, that's how I feel right now. I don't know why suddenly I feel happier and energized after watching lots of video showing that people facing so much hardship. Are you curious want to know some of the videos that I have watched? Since I'm really positive and sooooo happy, so I will list below :

Saturday, October 17, 2015

Semangat Hidup

Assalamualaikum, Ni hao, konnichiwa

Malam ini saya hendak tulis perkara berkisar topik atas ini. Mungkin ringkas mungkin jadi panjang. Sebenarnya saya tidak berapa ada 'mood' hendak menulis. Mungkin kerana semangat hidup yang berkurang atau mungkin ada masalah-masalah psikologi lain. haha bunyi macam lain macam saja kan? :p Biasalah, manusia mestilah tidak lari daripada masalah, lebih-lebih lagi kalau perempuan. Benda kecik pun boleh jadi masalah besar. Siapa yang tidak ada masalah dalam hidup la sebenarnya bermasalah. haha

Menarik sebenarnya belajar psikologi. Cara paling senang nak belajar ialah kena rajin buat pemerhatian, dan analisa. Nanti anda dapat perhatikan banyak persamaan dalam kalangan manusia.

Friday, October 09, 2015

Pengalaman Mukhayyam (Perkhemahan) Sekolah

Assalamualaikum, Ni hao, Konnichiwa.

Hari ni saya ingin bercerita tentang pengalaman mukhayyam yang saya alami sewaktu persekolahan. Mukhayyam adalah dalam bahasa Arab  bermaksud perkhemahan dan yang sewaktu dengannya lah. Setiap tahun sejak daripada berumur 10 tahun sehingga 15 tahun, sekolah mewajibkan kami menghadiri mukhayyam sekali setahun. Jadi jumlah mukhayyam yang saya pergi adalah 5 kali. Sepatutnya 6 kali tapi disebabkan berjaya pujuk mak supaya tak pergi, jadi kuranglah satu. hahaha

Dulu-dulu masa kecik, tak faham sebenarnya tujuan mukhayyam. Cuma yang tahu, sekiranya tiba-tiba kita 'terlepas' dalam hutan atau sesat atau apa-apalah yang susah hidup, jadi berbekalkan pengalaman semasa mukhayyam memang sangat membantu teramat-amat banyaklah. Tapi lepas dah besar sekarang ni, baru lah tahu apa itu objektif mukhayyam yang sebenarnya. Sebenarnya pengalaman yang pernah lalui semasa di sekolah menyebabkan jadi serik dan tak mahu dah pergi sampai bila-bila kecuali la memang ada kawan rapat pergi atau masa tu mood dan kesihatan memang sangat optimum. hihi~
Oyeahhhh~ hahaha

Ok, saya akan pecahkan mengikut aktiviti yang dibuat semasa mukhayyam. Banyak kisah yang agak tragis ni adalah pengalaman masa sekolah rendah (umur cumalah 10-12 tahun ja). Masa sekolah menengah memang banyak mudah dan ringanlah.