learning (142) diary (105) picture (92) religion (91) recipe (35) IT (25) others (25) iium (24) video (17) language (14)

Wednesday, December 23, 2015

Catitan Kata-kata Hikmah (2009)

Assalamualaikum, Ni hao, konnichiwa


Berikut adalah catitan lepas semasa tahun 2009. Tak sangka sangat bersastera masa ni. haha Kalau rasa tertekan atau masalah banyak sangat, elok la baca benda bawah ni. Best~ Rasanya ada banyak lagi kata-kata hikmah yang saya jumpa. Tapi nanti saya akan buat post baru. hihi~ Saya minat benda-benda begini.

Buku : MEMBINA JATI DIRI GEMILANG (oleh HM Tuah Iskandar)

10 Cara Membina Motivasi Diri
1. Perbaiki imej
2. Lakukan senaman ringan
3. Senyum
4. Berfikiran positif
5. Dapatkan tidur yang mencukupi
6. Luahkan pada seseorang
7. Curahkan diatas kertas
8. Bersedia untuk berubah
9. Cari kegemaran baru
10. Tegas dengan diri sendiri

KATA-KATA HIKMAH PENGUAT DIRI :

1. Jinak-jinakkan diri anda dengan sungai sebelum membeli joran. Biar tidak mendapat ikan kerana tiada joran daripada ada joran tetapi disengat ikan

2. Silapnya kita ialah sentiasa menyangka diri cukup pandai, cukup berilmu, cukup hebat, cukup lawa, cukup dikagumi, malah cukup segala-galanya. Padahal kehidupan itu sendiri sentiasa mentertawakan kita kerana kedunguan kita tatkala meniti di atasnya.

3. Anda tidak usah menangis ditinggalkan kekasih curang, tapi tangislah bagaimana penilian Allah terhadap anda semalam, hari ini, dan masa-masa mendatang.

4. Hidup bukan untuk menderita dan membina jambatan ke neraka, sebaliknya untuk mengecapi sebanyak-banyak bahagia untuk diteruskan di syurga.

5. Kesabaran adalah minyak pelincir bagi roda kehidupan

6. Kegagalan hanya satu persimpangan dan bukanlah satu jalan mati

7. Keupayaan bermain imaginasi adalah keupayaan memahami otak, mengawal, dan meransangnya agar ia menjadi salah satu mekanisme yang boleh merealitikan semua yang diimpikan.

Jaane~

Tuesday, December 22, 2015

Kem Kepimpinan BTN Penang (6-9 Feb 2008)

Assalamualaikum, Ni hao, konnichiwa..

Kali ini saya nak kongsi lebih kurang macam catitan saya sepanjang mengikuti kem kepimpinan Biro Tata Negara pada tahun 2008. Masa tu berada di tingkatan 5. Maklumkan kena pegang jawatan Pengerusi Tenpin bowling. haha Memang tak pandai langsung jadi pengerusi. Tapi semua orang pilih, maka redah ja la kan.. Ni nak tulis balik kat sini supaya senang nak baca dan mengimbau kenangan lama. hihi

Nak pergi tu kena kumpul ramai-ramai kat sek, pastu naik bas. Bila dah sampai kena jalan kaki sikit sebab bas tak boleh masuk dalam. Tidur dalam dorm atas katil single.Sebiji macam asrama. Masa tu dah la baru lepas tsunami. Tempat tu pulak betul-betul tepi laut dan memang kena tsunami sikit. Memang ada cerita hantu la jawabnya. haha Tandas dan makan memang selasa. Mana taknya, makan 5x sehari. Memang perut tak pernah kosong la jawabnya. Ada juga kena trekking. Tapi tak mencabar langsung sebab jalan dia landai dan biasa. Tapi kawan-kawan semua kata mencabar. hihi~


Wednesday, December 09, 2015

Recipe - Japanese Cotton Cheese Cake

Assalamualaikum, Ni hao, Konnichiwa.

Today I would like to share my first try recipe which is called as Japanese cotton cheese cake. I take this recipe from youtube channel. The taste is very fluffy, not so sweet, and no egg odour. However, cheese and sour cannot be tasted!! lol~ I'm not really sure why but I guess because too much egg..? haha Next time i will try to add up more cheese and lemon juice. It is easy and simple but require to use lots of utensils. hihi